Lensstore heter nu Mister Spex. Från och med idag kommer Europas mest framgångsrika nätoptiker att operera under ett gemensamt varumärke även i Sverige.

• 18. jan. 2017

Den Berlinbaserade europeiska marknadsledaren inom nätoptikersektorn förvärvade 2012 en majoritetsandel i den svenska marknadsledaren Lensstore. Vi har nu, efter fyra års framgångsrikt samarbete, gemensamt beslutat att satsa på en enhetlig företagsidentitet under paraplyvarumärket “Mister Spex”. Tanken bakom detta är bl.a. idén om att de senaste pris-till-prestanda-standarderna som gäller för glasögon nu bör associeras med en enda, konsekvent varumärkesidentitet i hela Europa. Vår skandinaviska affärsverksamhet kommer att fortsätta utvecklas på denna grund.

“Det faktum att Lensstore nu kommer att operera under namnet Mister Spex är ett mycket viktigt nästa steg för vårt företag”, förklarar dr Mirko Caspar, verkställande direktör för Mister Spex. “Vi har arbetat intensivt med integration av hela vår IT-infrastruktur de senaste månaderna och alla processer som berörs fungerar nu tillsammans inom ett gemensamt system. Denna sammanslagning kommer inte enbart att gynna våra skandinaviska kunder med avseende på nya pris-till-prestanda-standarder och Europas största direkt tillgängliga sortiment av glasögon och solglasögon; det gör det också möjligt för dem att använda ytterligare funktioner som till exempel våra prova på-tjänst i 2D och 3D och genomföra enkla produkt-sökningar från sina egna hemdatorer.”

Den ständigt växande e-handelsmarknaden i Skandinavien erbjuder den bästa grunden för framgångsrik expansion av Mister Spex-varumärket. “Vi skulle också vilja införa ett nytt sätt att köpa glasögon på i Skandinavien på lång sikt”, fortsätter Mr Caspar och beskriver företagets planer. Efter att ha satt upp individuella webbplatser för Tyskland, Frankrike, Spanien, Österrike, Schweiz, Nederländerna och Storbritannien, har Mister Spex nu en aktiv svensk närvaro på www.misterspex.se – och Finland och Norge kommer snart att följa efter.

Mister Spex har lyckats rekrytera två fantastiska operativa chefer som ska leda den nordiska företagsavdelningen. De kommer att fortsätta utveckla och bygga ut Mister Spex i Skandinavien och ha ett nära samarbete med ledningsgruppen i Berlin. Nils Rådström och Johan Nordström, som båda har många års erfarenhet av digitala affärsmodeller samt detaljhandeln och utvecklingen av varumärken och företag i de nordiska länderna, kommer att ta över den 1 februari 2017 som CEO och Managing Director och ansvara för företagets ledning i Sverige, Finland och Norge. “Vi är glada att ta detta avgörande steg tillsammans med våra kollegor på Mister Spex i Berlin och känner att detta samarbete under en enda varumärkesidentitet utgör en milstolpe i utvecklingen av den svenska optikersektorn”, säger en nöjd Nils Rådström, ny CEO på Mister Spex i Sverige. Fredrik Malm och Patrik Hamilton, som har drivit Lensstore fram till nu, lämnar företaget i slutet av mars 2017 för nya karriärutmaningar.

Lanseringen av Mister Spex-varumärket i Sverige innebär att kunder nu kan dra nytta av olika extratjänster som inte fanns tidigare i Skandinavien. Mister Spex erbjuder det största direkt tillgängliga sortimentet av glasögon, solglasögon och kontaktlinser, som alla kan beställas enkelt och bekvämt med ett klick, med en gratis prova-på-tjänst hemma och linser av högsta kvalitet till attraktiva och transparenta priser – med besparingar på i genomsnitt 50%.

Ladda ner pressmeddelandet som pdf

Pressekontakt:

Mister Spex Public Relations
presse@misterspex.com

Om Mister Spex:

Mister Spex GmbH är, med mer än två miljoner kunder, Europas största och mest framgångsrika optiker. Mister Spex onlinekatalog innefattar Europas mest omfattande sortiment av märkesglasögon och -solglasögon – alla tillgängliga direkt via dess webbplatser till attraktiva villkor. Företaget med säte i Berlin ger också högsta prioritet åt sin särskilda kundservice. Mister Spex kunder kan ta gratis syntester och få sina glasögon justerade hos lokala optiker som ingår i Mister Spex partnernätverk och kan få råd från utbildade optiker både via telefon och e-post och transparenta priser och besparingar på glasögon med receptglas.

Standarden på våra glasögon, kvalitetssäkringen och den betryggande märkningen Tillverkade i Tyskland, återspeglar Mister Spex-märkets prestige. Mister Spex konsoliderar för närvarande sin ledande ställning på den europeiska marknaden för glasögon, med webbplatser i Frankrike, Spanien, Österrike, Schweiz, Nederländerna och Storbritannien och har redan etablerat sig som ett kundorienterat företag med en garanti om 100 % nöjda kunder.

Från och med januari 2017, opererar Sveriges marknadsledande Lensstore också under Mister Spex namn (www.misterspex.se). Lensstore grundades i Stockholm och revolutionerade den svenska marknaden för kontaktlinser. Mister Spex förvärvade tillbaka företaget 2012 och denna,rebranding sker i kontexten av moderbolagets lyckade satsning.

View all Press Releases
Mister Spex on Facebook